klusums (fundamentaalaas patiesiibas* kljuuda)
nemiris patiesi,
patiesi nedzims.
zobens dzemdee
glaasti naavee
otraadi ar`.
viens,
aakjis vai nagla,
zivis un krusts,-
naaves patiesi staasti.
Vienam
divpushu klaajums
un Nansena** maaceklju
kljuuda,-
kakjis ir
patiesi miris.
lielaas graamata,
shkjirklis.
viens mirklis
un saapiiga kljuuda.
chuula,
tuukstoshos gadu.
un zobens,
ne Dieva,
peec Barbijas breec.
beerninjsh,
izbriiniits,
vientuljsh
klusaa tuksnesii kliist
nu jau tuukstoshiem gadu.
* fundamentaalaa patiesiiba, jeedziens filozofijaa, - patiesiiba, kas trancendencee duaalismu (buutiiba, kas vispaarinot, paarklaaj vienu ar diviem)
** Nansens - chanj meistars, klostera vadiitaajs Arajashiki. Peec legjendaaraas, koanaa paarveerstaas kakja nonaaveeshanas, jau tuukstoshius gadu tur tikai veejsh un smiltis ;)
Viedokļi par dzejoli |
Felisita |
2004-12-26 18:25 |
ļoti īpatnējs teksts. pirmkārt (esmu tikusi tagad līdz 5. rindiņas beigām un cenšos saprast, jo bezinterpunkcija paveŗ tik plašas interpretācijas iespējas), zobens (kā garīga vara, piemēram) - jā, tas rada... bet tas var tikt arī ievietots dzemdē, un tad tas jau atgādina Livonijas kaŗu. ar un aŗ - slavenais piemērs... glāsti var nogalināt, taču nāve var nākt arī kā atpestījums... - es nezinu, vai esmu kompetenta pēc 5 miglaini apjaustām rindiņām lasīt tālāk... |
Felisita |
2004-12-26 18:27 |
āķis, nagla, krusts - vienskaitlī, zivis - daudzskaitlī... viens? kas slēpjas aiz āķa, naglas, zivīm un krusta? vai runa ir par mocekļiem, slepkavībām? tad droši vien zobens ir bijis ievietots, nevis kaut ko radījis. |
Felisita |
2004-12-26 18:31 |
tā, ienāk budisms... vai kaķa nonāvēšanu var pārvērst koanā? vai varbūt koans ir par to? (koanam jāpārvērš, nevis kaut kam jāpārvēršas par koanu) - Vienam [vēl joprojām nesaprotu, kas ar to šeit domāts] divpušu klājums [arī paliek neskaidrs] |
Felisita |
2004-12-26 18:35 |
vai tad grāmata var lielīties? nekā kautrīgāka par grāmatu taču nav. šķirklis - nu jā, tā vien liekas, ka dzejolī autors centies aptvert neaptveŗamo, ir sajūta, ka maldos nepārredzamā kartotēkā... vai tas, ka zobens Nr. 2 nav Dieva, nozīmē, ka Nr. 1 bija? pirmais gribēja dzemdi (laikam jau tas tomēr ir tik asiņains dzejolis), otrais - Bārbiju kā acīmredzami dzemdētnespējīgu būtni? profāns zobens un iedomāta radītspēja? |
Felisita |
2004-12-26 18:38 |
tuksneši ir bīstamas, it nemaz ne klusas vietas. bērns tūkstošiem gadu - tā ir nespēja pieaugt un kļūt auglīgam? vai varbūt te bērns ir dievišķots (kas nebūt ne nebija tipiski senajā pasaulē)? |
Felisita |
2004-12-26 18:39 |
ā... ar divpušu klājumu bija domāta anihilācija... tik un tā to vietu nesaprotu... |
Felisita |
2004-12-26 18:44 |
neskatoties uz to, ka piesaukti čaņbudisti, rodas iespaids, ka autors ir vairāk piederīgs kristīgajai tradīcijai. to apliecina arī uzstādījums, ka kaut kādi pretstati jāsalīdzina... ai, tik daudz alūziju, bet kamdēļ? |
Felisita |
2004-12-26 18:55 |
ak, vārds taču var gan radīt, gan nogalināt! šeit vārds radīja lielas neskaidrības un palīdzēja nosist laiku |
Felisita |
2004-12-27 15:57 |
bet varbūt šeit tomēr apspēlēts izteiciens < satiec budu, nosit budu > ? |
Felisita |
2004-12-27 16:00 |
zobens turklāt neko nevar dzemdēt, tas var dzemdināt... bet tas laikam lieks komentārs, jo te nemaz nav runas par dzemdi... [ņem savu zobenu un nocērt kaut ko nebūt (kādu ausi), ja esi nolēmis aiziet bojā] |
pooh |
2004-12-27 21:53 |
Jaa, kaut kas nepieredzeets, viena autora 10 komentaari, izjuutu veertums vaardos.
Koani ir dzena meistaru (kaadi nu lai vinji ar nebuutu) izteikumi un staasti par vinja darbiibu, kuraa vinji briivi pauzj savu dzen pieredzi. Tie principiaali atshkjiras no eetikas un veselaa sapraata noraadiijumiem. Rietumnieki paradushi domaat dimensijaa, kuru var deeveet par logjiku. Nesaprotot, ka var buut citas dimensijas, shajaa gadiijumaa, domu liimenii, un nespeejot taam pietuvinaaties vai labaak pilniibaa paariet, ir pilniigi neiespeejami nojaust teiktaa jeegu. |
pooh |
2004-12-27 22:01 |
Nansena Fugana un vinja maaceklja Dzjossju Dzjunena, dzena meistaru, kuri dziivoja Tanu dinastijas beigu posmaa koans par kakji ir visai ieveerojams ar savu iipatniibu un pilniigu neiespeejamiibu izskaidrot to racionaali vai abstrakti.
"Reiz Nanasena klosterii muuki striideejaas par kaadu kakji. Nansens paceela kakji gaisaa un teica:" Muuki, ja juus vareesiet pateikt dzena vaardu, es saudzeeshu kakji. Ja juus nevareesiet, es kakji nonaaveeshu". Neviens neattapa, ko teikt. Beidzot meistarskakji nogalinaaja. Kad vakaraa klosterii atgriezaas Dzjosju, Nansens vinjam visu izstaastiija. Dzjosju novilka sandali, uzlika uz galvas un devaas prom. Nansens saciija:"Ja tu buutu bijis sheit, kakjis buutu dziivs". |
pooh |
2004-12-27 22:10 |
Jeshua, jeb Jeezus, kaa to veesta manis lasiitie apokrifi piedzima no kaada Romas impeerijas algotnja un Marijas miilas deekas. To laik algotnjus, kuri biezji meedz mainiit maizes deveejus deeveeja par staiguljiem, jeb tulkojumaa - gabrieliem. Nav iisti skaidrs vai Jaazeps ar mariju bija ienjemshanas laikaa saderinaati vai preceeti. Katraa gadiijumaa Jaazepe piedeva marijai un vinji dziivoja taalaak, radiidanmi veel ne vienu vien beernu. Diemzjeel Jeezus savas izcelsmes deelj nebija iipashi miileets gjimenee, un reiz pie rabina noskaidroja savas izcelsmes nosleepumu. Arii Jaunajaa deriibaa shis notikums, kad Jeezus bija aizmucis, lai dotos pie rabina teeva lietaa. Taalaakaas Jaunaas deriibas nodaljas - evangjeeliji tika pasludinaati triisimtajos gados par apokrifiem un lielaaka dalja tika izniicinaati. 14 gadu vecumaa Jezus atkal aizbeega no maajaam un devaas liidz kugjiotaajiem, kaa kugja puika, uz Indiju, veelaak uz Kjiinu, Tibetu. Tur vinjsh iepazinaas ar turienieshu dziednieciibas maaku, daoismu un chan. |
pooh |
2004-12-27 22:20 |
Ap 30 gadiem Jeezus atgriezaas un saaka sludinaat jauno maaciibu. Ja uzmaniigi palasa Jauno deriiba tajaa ir saglabaajushies gana daudz Jeezus izteikto koanu, kurus kristiigie farizeji centushies iszakaidrot ar veselaa sapraata un kristiigi dogmatiskaas eetikas paliidziibu.
Jezus neaicina ar savaam liidziibaam - koaniem atteikties no eetikas vai veselaa sapraata principiem. Vienkaarshi vinjsh veelas panaakt, lai cilveeki maina prioritaates, lai tos vada nevis shie eetikas un veselaa sapraata principi, kuri nereti sagaadaa naavi un cieshanas, bet gan, lai cilveeki njem shos eetikas un veselaa sapraata principus, kuri nebuut nav nemainiigi un tos izmanto savai labklaajiibai un harmonijai.
Mestars Dogens par "kakja" koanu teicis: " Naave: nekas cits kaa tikai naave-galeejaa izpausmee> Ja tu mirsti, mirsti patieshaam. Ja tu patiesi mirsti, pilniigi un galiigi, tad tu esi vinjpus dziiviibas un naaves. Tad pirmo reizi izveershas briiva un radosha dzena dziive un darbiiba. Kakjis, sunji, kalni, upes, sandeles, cepures tur paarsniedz savu veco nosaukumus un formas un jaunaa pasaulee piedziivo jaunu dzimshanu." |
pooh |
2004-12-27 22:24 |
Kad speej kljuut par ne-pats, pilniigi un galiigi, ja patiesi esi ne-pats, tad vairs nepastaav duaalaas atshkjiriibas starp tevi, mani, kakji, Nansenu, Dzjosju sandeli, Jeezus zobenu.
Taadaa kontekstaa tas tad arii bija jaauztver.
Diemzjeel logjiski eetikas un veselaa sapraata skaidrojumi te ne visai ko var liidzeet. Ceru, ka mana domu dimensija vismaz ir saskataama ;) |
Komentēt šo dzejoli
Vēlies komentēt šo dzejoli?
|
|